Skyskraber i Hobro er ikke byudvikling

Bragt i Nordjyske, den 10-10-2023

Høringen om en skyskraber på 48 meter i Hobro ved Vesterfjord er nu i gang. En høring som slutter 20. november. Jeg vil i en læserbrevsserie her i Nordjyske fremsætte en række forskellige kritiske vinkler på skyskraberprojektet. Nærværende læserbrev er det andet i serien, og sætter ”begrebet” byudvikling over for Fyrkat og hærvejsruten.

Det er utrolig glædeligt, at Fyrkat er kommet på Unescos verdensarvsliste. Det vil give Hobro og kommunen et kæmpe boost, fordi turister fra fjern og nær vil besøge Fyrkat. Fra Fyrkat skal vi gerne trække turisterne videre ind mod Hobro by og til andre attraktioner i nærområdet.

Om en skyskraber vil kunne ses fra Fyrkat er omdiskuteret. På Facebook florerer der et billede fra p-pladsen ved Fyrkat, som tydeligt viser den tidligere opsatte prøveballon på 48 meter. Uanset hvad burde forvaltningen have visualiseret skyskraberen fra ringvoldene og ikke p-pladsen. Ved voldsomt indgribende beslutninger såsom en skyskraber, er det essentielt, at eksempelvis visualiseringer er mangesidige og retvisende.

Det er ikke kun Fyrkat på verdensarvslisten, vi snart bliver beriget med i Hobro. Mariagerfjord Kommune er i disse år sammen med 14 andre kommuner i gang med at udvikle hærvejen, og her kommer ca. 40 km til at gå igennem Mariagerfjord Kommune. Et centralt stop- og startsted på ruten bliver Fyrkat Møllegaard og Fyrkat Ringborg, fordi det er bynært, men også fordi hele området går under ”signaturoplevelse”.

At bygge en skyskraber på en mindre, enkeltstående plet nær Vesterfjord er ikke byudvikling. Det er knopskydning. For at vi skal tale om byudvikling, er vi nødsaget til at anskue det fulde billede og anvende en helhedstankegang omkring et stort (by)område og ikke hoppe fra tue til tue eller fra projekt til projekt. Det betyder med andre ord, at ved byudvikling skal du se på koblingen mellem by, miljø og natur. Samtidig skal der i en byudviklingsplan være et klart fokus på den kulturelle og historiske arv i en købstad som Hobro.

At bygge en skyskraber og så samtidig være fuldstændig ligeglad med omgivelserne har ikke noget med byudvikling af gøre. Nabobygherren Josva Floor måtte jo netop reducere højden på sit boligkompleks fra 16,0 til 14,5 meter af hensyn til omgivelserne.

En skyskraber, som i øvrigt vil kunne skabe præcedens, kan og skal altså ikke ses løsrevet fra sine omgivelser. Vi skal udnytte hærvejens placering, og at Fyrkat er kommet på verdensarvslisten, og i den sammenhæng giver det på ingen måde mening, hvis vi accepterer en skyskraber på 48 meter. Vores gode by fortjener reel byudvikling.